bip
Uczyńmy wspólnie
Czystsze Mazury
Więcej
Obowiązek przedkładania informacji o azbeście

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011r., Nr 8, poz. 31) informuję o obowiązku corocznego składania „Informacji o wyrobach zawierających azbest”.

Podmiotami zobowiązanymi do złożenia informacji o wyrobach zawierających azbest są:

- osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami – przekładają Wójtowi lub Burmistrzowi właściwemu na miejsce występowania wyrobów azbestowych;

- osoby fizyczne prowadzące działalność, podmioty gospodarcze, osoby prawne, przedsiębiorcy – przekładają bezpośrednio Marszałkowi Województwa (Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko Mazurskiego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn).

Informację o wyrobach zawierających azbest składa się w formie papierowej w dwóch egzemplarzach:

- jeden egzemplarz przekłada się właściwemu organowi (tj. Wójtowi lub Burmistrzowi lub Marszałkowi Województwa);

- drugi egzemplarz przechowuje się przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.

Ocena użytkowania wyrobów zawierających azbest

Przed wypełnieniem informacji o wyrobach zawierających azbest należy sporządzić Ocenę stanu i możliwości bezpośredniego użytkowania wyrobów zawierających azbest w celu kwalifikacji wyrobów zawierających azbest do dalszego użytkowania lub usunięcia oraz określenia stopnia pilności podjęcia działań naprawczych. Wzór oceny określa załącznik do Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004r. Nr 71, poz. 649 ze zm.)

Wynik oceny stanu i możliwości bezpośredniego użytkowania wyrobów zawierających azbest należy podać w Informacji o wyrobach zawierających azbest.

Na podstawie liczby punktów uzyskanych w ocenie stanu i możliwości bezpośredniego użytkowania wyrobów zawierających azbest określa się stopień pilności usunięcia wyrobów azbestowych oraz termin kolejnej oceny stanu wyrobów, tj.:

- stopień pilności I – od 120 punktów – wymagalne pilne usunięcie (wymiana na wyrób bez azbestowy) lub zabezpieczenie;

- stopień pilności II – od 95 do 115 punktów – wymagana ponowna ocena w terminie do 1 roku;

- stopień pilności III – do 90 punktów – wymagana ponowna ocena w terminie do 5 lat.

Informację o wyrobach zawierających azbest należy składać corocznie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.

Należy złożyć również informację za rok, w którym azbest został ostatecznie usunięty z nieruchomości, podając ilość usuniętych wyrobów zawierających azbest przekazanych do unieszkodliwiania.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska
  2. 2.Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 2 kwietnia 2004r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest
  3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 13 grudnia 2010r.w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest.

Pamiętaj, wyrobów zawierających azbest nie wolno usuwać samodzielnie. Usuwaniem, transportem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest zajmują się wyspecjalizowane firmy, posiadające odpowiednie uprawnienia. Wykaz firm zajmujących się usuwaniem wyrobów zawierających azbest: https://bazaazbestowa.gov.pl/pl/usuwanie-azbestu/firmy

Informujemy, że nie złożenie powyższej informacji stanowi wykroczenie z art. 346 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2022 poz. 2556 ze zm.) Kto, wykorzystując substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska, nie przekazuje okresowo odpowiednio marszałkowi województwa albo wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta informacji o rodzaju, ilości i miejscach ich występowania, czym narusza obowiązek określony w art. 162 ust. 3 i 4 podlega grzywny”.

UWAGA! Osoby fizyczne, które nie złożą w/w Informacji o wyrobach zawierających azbest nie będą mogły ubiegać się o dofinansowanie do kosztów unieszkodliwienia azbestu w przypadku jego ewentualnego demontażu z dachu.

Dokumenty/formularze do pobrania:

Informacja o wyrobach zawierających azbest

Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbestem

 

 

 

Menu
NEWSLETTER
Otrzymuj informacje
o konkursach i aktualnościach
z życia MZMGO.
zapisz się
Nasze gminy
Biuro
Mazurski Związek Międzygminny – Gospodarka Odpadami
ul. Pocztowa 2, 11-500 Giżycko
tel. 87 429 13 74 lub tel. 575 363 177
e-mail: biuro@mzmgo.mazury.pl

Godziny pracy biura:
od PN do PT: 7:00 - 15.30

Godziny pracy punktu obsługi klienta:
poniedziałek 7:00 do 16:00
wtorek - piątek 7:00 - 15:00
© 2004 - 2025 Mazurski Związek Międzygminny - Gospodarka Odpadami

cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram