Nieruchomości zamieszkałe (za osobę w miesiącu) |
Opłata podstawowa - zbiórka selektywna | 27 zł |
Opłata podwyższona - brak segregacji odpadów | 54 zł |
Obniżki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych:
Z tytułu posiadania własnego kompostownika (w zabudowie jednorodzinnej) |
5 zł od łącznej sumy miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami |
Z tytułu posiadania Karty Dużej Rodziny | 3 zł od każdego posiadacza karty zamieszkującego daną nieruchomość |
Nieruchomości niezamieszkałe (jednokrotne opróżnienie pojemnika/worka) |
pojemnik (l) | 60 l | 120 l | 240 l | 360 l | 1100 l | 60l /120 l (W) |
opłata podstawowa, selektywna zbiórka |
8,10 zł | 16,20 zł | 32,50 zł | 48,80 zł | 149,00 zł | 8,10 zł / 16,20 zł |
opłata podwyższona, brak segregacji |
16,20 zł | 32,40 zł | 65,00 zł | 97,60 zł | 298,00 zł | 16,20 zł / 32,40 zł |
Nieruchomości letniskowe (ryczałt) |
opłata podstawowa, nieruchomość/domek, zbiórka selektywna |
191 zł |
opłata podwyższona, nieruchomość/domek, brak segregacji |
382 zł |
Opłata podwyższona - naliczana jest w przypadku stwierdzenia braku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów i stanowi dwukrotność stawki podstawowej.
Wnoszenie opłat za gospodarowanie odpadami
Opłaty za gospodarowanie odpadami należy wnosić w terminie do 15 dnia każdego miesiąca ( bez wezwania) poprzez dokonanie przelewu, na indywidualny numer rachunku bankowego. Numery rachunków bankowych otrzymali Państwo pocztą w ubiegłym roku. W przypadku zagubienia indywidualnego rachunku bankowego można go uzyskać w siedzibie Związku
Art. 6m ust. 2 W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Zgodnie z art. 6r ust. 1b ww. ustawy Zarząd Mazurskiego Związku Międzygminnego - Gospodarka Odpadami jest organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych, z wyjątkiem egzekucji z nieruchomości, w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Osoba, która uporczywie nie wpłaca w terminie należności może również zostać pociągnięta do odpowiedzialności opartej o Kodeks karny skarbowy.
Wnoszenie opłat przez "osoby trzecie"
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013 r. ma charakter publicznoprawny. Zgodnie z art. 6q ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz 391 ze zm.) w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.). Zapłata o której mowa w art. 59 § 1 pkt 1 w związku z art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, dokonana przez inny podmiot w imieniu podatnika nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania podatkowego tego podatnika. Wobec powyższego płatność opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w obrocie bezgotówkowym (przelewem) powinna zostać dokonana wyłącznie z rachunku bankowego osoby, która złożyła deklarację (wyjątek od tej reguły stanowi wspólność majątkowa małżonków).
Wystawianie faktur
Zgodnie z art. 15 pkt. 6 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Mazurski Związek Międzygminny - Gospodarka Odpadami nie jest podatnikiem VAT. W związku z powyższym nie jest zobowiązany do wystawienia faktur VAT. Podstawę do rozliczenia kosztów stanowi oryginał dowodu wpłaty i kopia deklaracji lub wydana decyzja administracyjna.
Zgodnie z art. 5 ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – dochodami publicznymi są daniny publiczne, do których zalicza się opłaty, których obowiązek ponoszenia na rzecz jednostek samorządu terytorialnego wynika z odrębnych ustaw.
Obowiązek dokonywania opłaty jest bezwarunkowy
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi zaliczana jest do kategorii danin publicznych których charakterystyczną cechą jest jednostronność i nieekwiwalentość, bowiem podmiot ponoszący ciężar daniny nie otrzymuje w zamian bezpośrednio żadnego świadczenia wzajemnego.
Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do wniesienia w terminie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Obowiązek dokonania opłaty jest bezwzględny i bezwarunkowy.
Nieuregulowanie opłat w terminie
W przypadku gdy opłata nie będzie uregulowana przez właściciela nieruchomości terminowo lub gdy wnoszona będzie w niepełnej wysokości zostanie wszczęte postępowanie windykacyjne. Należy przez to rozumieć, iż na adres właściciela nieruchomości trafi upomnienie z informacją o zalegającej opłacie. Czas przysługujący takiej osobie na dokonanie zaległej opłaty to 7 dni. Jeśli osoba po tym terminie w dalszym ciągu we wskazanym terminie nie ureguluje należności pieniężnych wraz z odsetkami i kosztami upomnienia, zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne w celu przymusowego ściągnięcia należności w trybie egzekucji administracyjnej, co spowoduje dodatkowe obciążenie kosztami egzekucji, które zaspakajane są w pierwszej kolejności.
Koszt upomnienia -16 zł
Link do kalkulatora odsetek od zaległości podatkowych
Egzekucja opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych prowadzona jest w trybie określonym Ustawą z 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Egzekucja może być prowadzona z: